Knäck

Ett måste till jul är såklart knäck.

Du behöver
1del socker
1del grädde 40%
1del ljus sirap 

Gör såhär
Förbered alltid med att lägga ut knäckformar då dom kan vara lite besvärliga att få isär ibland.
Jag använder mig oftast av 3dl per del.
Häll alla ingredienser i en lite större kastrull och låt koka upp under omrörning.
När smeten börjar mörkna gör jag kulprovet till önskad konsistens.
Kulprovet innebär att man droppar en droppe smet i ett glas med kallt vatten. När smeten kyls ner får man samma konsistens som när den stelnat. 
Portionera ut smeten i formarna. Lättast är med en knäcktratt. Finns att köpa på bla ICA.







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

kidzbytjn.blogg.se

Jag heter Therese, är 36år och bor i Sundsvall med mina två barn. Jag tycker om att äta och dricka gott och tycker det är trevligt med hembakat/lagat ibland. Tänkte dela dom recept jag använder mig av vid bak och matlagning. Jag hoppas du ska hitta något som faller dig i smaken 😊

RSS 2.0