Semlor

 
 
 
En av mina absoluta favoriter när det kommer till fika, Semlor. 😍
Jag gör gärna flera små bullar och fryser in så man kan ta fram några lite nu och då när man är sugen. Har så svårt att inte äta upp allt direkt annars. 
 
Recept på bulldegen:
50gram jäst
5dl fingervarmt vatten
200gram rumsvarmt smör
2 ägg
2dl strösocker
1 tsk salt
Lagomt mycket mjöl (ca 15dl)
 
Pensling:
1ägg
1krm salt
1msk vatten
 
Gör såhär:
Smula ner jästen i en bunke tillsammans med vattnet. Blanda till jästen lösts upp. Tillsätt smör, ägg, socker och salt.
Blanda till en jämn blandning innan du börjar tillsätta mjöl. Sikta mjölet för bästa resultat. 
Jag måttar aldrig mjölet vid bröd bakning, utan jag utgår från när degen är fast, hanterbar och släpper från bunken. Ta inte för mycket mjöl, då får du torra bullar. 
 
Fördela bullarna i lagom stora bollar du rullar till en jämn och fin bulle. Tänk på att bullarna svällen vid jäsning. 
Låt jäsa under bakduk i 1,5 till två timmar.
 
Sätt ungen på 250grader och vispa iop blandningen till penslingen. 
Pensla bullarna och grädda mitt i ugnen i ca 10minuter eller tills dom fått en fin färg. 
Låt svalna på galler. 
 
Fyllningen är en smaksak. Jag gillar den klassiska med mandelmassa. Jag mixar mandelmassa med grädde som jag sen spritsar ner i den uppklippta bullen. Sen spritsar jag på grädde innan jag lägger tillbaka locket. Jag är inte jätte förtjust i grädde så tar inte sådär överdrivet mycket som många verkar gilla. Sen toppar jag bulleln med florsocker jag siktar över.Såå gott och enkelt.
 
 
   
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

kidzbytjn.blogg.se

Jag heter Therese, är 36år och bor i Sundsvall med mina två barn. Jag tycker om att äta och dricka gott och tycker det är trevligt med hembakat/lagat ibland. Tänkte dela dom recept jag använder mig av vid bak och matlagning. Jag hoppas du ska hitta något som faller dig i smaken 😊

RSS 2.0