Lussekatter

 
Klockan tickar och julen närmar sig med stormsteg. Jag tycker om att ta del av julens alla härligheter i tid innan självaste julafton. 

Recept på bulldegen:
50gram jäst
5dl fingervarmt vatten
1gram saffran
250gram rumsvarmt smör
2dl strösocker
1msk vaniljsocker
1 ägg
1tsk salt
Lagomt mycket vetemjöl (ca 13dl)

Topping: (kan uteslutas)
Blötlagda russin (lägg russin i ett glas med vatten)

Pensling:
1ägg
1krm salt
1,msk vatten
 
Sockerlag: (kan uteslutas)
1dl vatten
0,5dl strösocker 
 
Gör såhär:
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt vatten. Mortla saffran med en lliten del av strösockret och tillsätt det i bunken. Blanda. 
Tillsätt smör, resten av sockret, vaniljsocker, ägg och salt tills det är jämnt blandat innan du börjar tillsätta mjölet lite i taget. Sikta mjölet för bästa resultat. Jag måttar aldrig vetemjöl i bröd, utan utgår från när degen är fast, haterbar och släpper från bunken. Ta inte för mycket mjöl. då blir bullarna torra.
 
För finaste resultat (enligt mig) så kavlar jag ut degen och skär ut remsor med en pizza slicer. Sen rullar jag remsorna till mitten och vänder på sen och rullar sedan från andra hållet.
 
Låt jäsa under bakduk i 1,5 till 2 timmar.
 
Sätt ugnen på 200grader, över och undervärme.
Sila bort vattnet från russina, och stoppa ett russin i varje mitt på snurrorna.
Vispa ihop blandningen till penslingen och pensla bullarna.
Gräddas mitt i ugnen i ca 15minuter, eller tills bullarna fått en fin färg.
Koka ihop sockerlagen medan bullarna gräddas och pensla direkt när dom kommit ut ur ugnen.
Låt bullarna svalna på galler.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

kidzbytjn.blogg.se

Jag heter Therese, är 36år och bor i Sundsvall med mina två barn. Jag tycker om att äta och dricka gott och tycker det är trevligt med hembakat/lagat ibland. Tänkte dela dom recept jag använder mig av vid bak och matlagning. Jag hoppas du ska hitta något som faller dig i smaken 😊

RSS 2.0